Zielone sprzątanie w szkołach – wdrożenie ekologicznych środków czystości i zero waste
W coraz większej liczbie placówek oświatowych „zielone sprzątanie” przestaje być jedynie modnym hasłem, a staje się codzienną praktyką. Dyrektorzy szkół i przedszkoli, odpowiedzialni za bezpieczeństwo uczniów i pracowników, coraz częściej sięgają po rozwiązania, które łączą skuteczność z dbałością o środowisko. Minimalizacja odpadów, redukcja zużycia plastiku oraz ograniczenie kontaktu z agresywnymi chemikaliami to dziś kluczowe cele programów Higieny i Bezpieczeństwa w oświacie.
Domtom – producent środków czystości ELIT pragnie pomóc placówkom oświatowym w realizacji tego założenia i wspierać ochronę środowiska.
I. Dlaczego chemia konsumencka nie jest ekologiczna ?
Tradycyjne metody, oparte na jednorazowych opakowaniach gotowych detergentów, generują znaczną ilość odpadów i często wiążą się z nadmiernym zużyciem chemii. Zielone sprzątanie, oparte na zasadach zero waste, odpowiada na te wyzwania : dzięki wykorzystaniu skoncentrowanych preparatów oraz optymalizacji procesów dozowania, placówki oświatowe mogą ograniczyć wpływ na środowisko, jednocześnie zachowując pełną skuteczność codziennego utrzymania czystości.
II. Które środki czystości są ekologiczne ?
W poszukiwaniu bezpiecznych alternatyw dla popularnych detergentów, warto postawić na produkty oparte na naturalnych składnikach. Substancje takie jak wyciągi z cytrusów, kwasy organiczne czy biodegradowalne surfaktanty skutecznie zwalczają zabrudzenia, a po użyciu szybko ulegają rozkładowi. Wybór certyfikowanych preparatów Ecolabel, Nordic Swan lub EcoCert to gwarancja, że dany środek spełnia surowe normy biodegradowalności i ograniczonej toksyczności zgodnie z normami PN-EN. Dzięki temu każda myta powierzchnia – od podłóg po blaty stołów – jest czysta, a środowisko mniej obciążone.

III. Zalety koncentratów — dozuj, rozcieńczaj i chroń środowisko
Kluczowym elementem zielonego sprzątania są skoncentrowane preparaty, które w formie niewielkich butelek dostarczają dużą ilość aktywnego środka. Dzięki temu :
- Zmniejsza się zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową – lekka butelka koncentratu zastępuje pojemnik z litrami gotowego płynu, co przekłada się na niższe koszty transportu i magazynowania.
- Ogranicza się ilość odpadów z opakowań – mniejsze, wielokrotnego użytku kanistry oraz systemy refill pozwalają znacznie zredukować zużycie plastiku.
- Zapewnia się stałą jakość roztworu – precyzyjne proporcje rozcieńczenia (np. 1:100 lub 1:200) eliminuje ryzyko zarówno niewystarczającego, jak i nadmiernego dozowania. Dzięki temu można ograniczyć dozowanie środków czystości do niezbędnego minimum, a co za tym idzie obniżyć wydatki na środki czyszczące.
- Umożliwia dostosowanie stężenia do stopnia zabrudzeń — Aby jeszcze bardziej zminimalizować zużycie środków czyszczących, koncentraty dozuje się w zależności od siły zabrudzeń. Dzięki temu do lekkich zabrudzeń można przygotować lekkie stężenie roztworu, a do usuwania silnego, uporczywego brudu wysoko stężony roztwór.

Zestawy koncentratów, które obejmują środki do : mycia podłóg i mebli, dezynfekcji sanitariatów, ekstrakcyjnego czyszczenia wykładzin, pozwalają tworzyć zapewnić czystość w każdej placówce oświatowej.
W ofercie środków czyszczących ELIT znajduje się pełna gama koncentratów, które pozwolą skompletować pakiet środków czyszczących dla szkół i przedszkoli.
Podstawowy pakiet zawiera :
- koncentrat do mycia podłóg i powierzchni ponad podłogowych ELIT 407 Orange lub ELIT 402 Cherry,
- przyjazny środowisku uniwersalny płyn do myjący do mycia i odświeżania wszystkich powierzchni zmywalnych ELIT 407 ECO,
- koncentrat do codziennego mycia sanitariatów ELIT 401 Flower
- koncentrat do gruntownego mycia sanitariatów ELIT 406
- skoncentrowany płyn do mycia i dezynfekcji GERMEX A
W zależności od specyficznych potrzeb placówki zestaw koncentratów można dowolnie modyfikować wybierając bardziej specjalistyczny środki z szerokiej oferty ELIT.

IV. Jak dozownik środków czyszczących, maszyny szorująco-zbierające pomagają w automatyzacji procesu mycia ?
W szkołach i przedszkolach, gdzie zapotrzebowanie i zużycie środków myjących jest duże najlepszym rozwiązaniem jest automatyzacja procesu mycia.
Dzięki temu można :
- zmniejszyć koszty sprzątania,
- zwiększyć szybkość i efektywność procesu mycia,
- podnieść bezpieczeństwo personelu sprzątającego
Automatyczny dozownik środków czyszczących, np. Promax, stanowi kolejny krok w kierunku efektywności. Jest to kompaktowe urządzenie, montowane na ścianie. Wymaga jedynie dostępu do zaworu ciepłej wody. Do jednego mieszalnika środków myjących można podłączyć aż cztery różne skoncentrowane płyny myjące. Dla każdego koncentratu, można ustawić inne stężenie. Osoba sprzątająca może nalać gotowy roztwór środka myjącego bezpośrednio z mieszalnika. Urządzenie automatycznie dozuje odpowiednią ilość preparatu myjącego.
System Promax pozwala natychmiast napełnić wiadro lub pojemnik gotowym roztworem, eliminując konieczność ręcznego odmierzania. Urządzenie jest regularnie poddawane okresowym przeglądom i kalibracji stężeń. Dzięki temu personel może skoncentrować się na efektywnym sprzątaniu, a nie na przygotowywaniu środków czyszczących. Skraca to czas sprzątania, minimalizuje ryzyko błędów i zapobiega zbyt niskiemu lub wysokiemu dozowaniu koncentratu.
Warto też korzystać z maszyn szorująco — zbierających. Urządzenia te mają wbudowany automatyczny system dozowania, pozwalają w bardzo krótkim czasie wyczyścić duże powierzchnie, usuwają zabrudzenia skuteczniej niż ręczne narzędzia, pozwalają zmniejszyć wysiłek konieczny do wykonania procesu czyszczenia.

V. Wdrożenie „zielonego sprzątania” w placówce oświatowej krok po kroku.
Skuteczne wprowadzenie zielonych metod sprzątania wymaga kilku kroków organizacyjnych :
- Diagnoza potrzeb – należy określić wielkości powierzchni, rodzajów zabrudzeń oraz częstotliwość sprzątania.
- Dobór koncentratów i dozownika – na tej podstawie wybiera się odpowiednie środki czyszczące oraz akcesoria i urządzenia do sprzątania.
- Instalacja urządzeń i szkolenie – serwisant montuje mieszalnik i ustala stężenia ; personel przechodzi instruktaż z obsługi urządzeń typu : automatyczny dozownik środku czyszczących lub maszyny szorująco zbierającej. Są to urządzenia intuicyjne, bardzo łatwe w użyciu, obsługiwane kilkoma przyciskami.
- Procedury operacyjne – należy wprowadzić harmonogramy sprzątania z określeniem stężeń dla poszczególnych zadań oraz checklisty kontroli jakości.
- Monitoring i optymalizacja –trzeba regularnie analizować zużycie środków czyszczących, raporty serwisowe oraz zebrać opinie od personelu pozwalają na bieżąco weryfikować efekty i planować dalsze usprawnienia.

Realizacja tych działań przynosi wymierne korzyści : redukcję kosztów logistycznych, ograniczenie odpadów plastikowych oraz podwyższenie standardów higienicznych. Dzięki temu zarządzającym placówkami oświatowymi łatwiej jest zapewnić uczniom i pracownikom zdrowe, bezpieczne warunki nauki i pracy, a jednocześnie dbać o środowisko.
Potrzebujesz pomocy w doborze środków czyszczących dla Twojej szkoły ?
ZADZWOŃ 12 642 95 95